Port Macquerie, Coffs Harbour en Yamba - Reisverslag uit Yamba, Australië van Leanne Horst - WaarBenJij.nu Port Macquerie, Coffs Harbour en Yamba - Reisverslag uit Yamba, Australië van Leanne Horst - WaarBenJij.nu

Port Macquerie, Coffs Harbour en Yamba

Door: Leanne

Blijf op de hoogte en volg Leanne

18 September 2014 | Australië, Yamba

Hier weer een update vanaf de andere kant van de wereld, waar het weer steeds beter wordt, net als de avonturen! Afgelopen week ben ik een heel stuk opgeschoten langs de oostkust en ben ik in verschillende mooie plaatsjes geweest. Vorige week dinsdag kwam ik na een 7 uur durende busreis aan in Port Macquerie, een klein en rustig, maar heel mooi oud havenstadje. Een verademing na het drukke Sydney! Daarnaast was het hostel het tegenovergestelde van het hostel in Sydney: een supervriendelijke manager, heerlijke douches en vooral schone kamers! Ook hoefde ik mijn kamer met 1 ander meisje te delen, dus dat was ook wel even lekker.
De eerste dag heb ik samen met de Engelse jongen die ik ontmoet heb in Sydney een fietstocht gemaakt langs de prachtige stranden. Ik, degene die het nooit snapt als mensen tijdens hun vakantie vrijwillig gaan fietsen, stapt notabene tijdens haar eerste week al op de fiets (nouja fiets, mijn Nijmeegse barrel was gloedjenieuw vergeleken bij deze). Het is hier helaas ook wat heuvelachtiger dan in Nijmegen, dus wat versnellingen waren geen overbodige luxe geweest.
De volgende dag lekker rustig aan gedaan en langs het strand gelopen. 's Middags ben ik naar het koalahospital geweest, het enige ziekenhuis in Australië dat gespecialiseerd is in de opvang van zieke of gewonde koala's. De meeste koala's zijn hier opgenomen omdat ze zijn aangereden door auto's, aangevallen door honden of in bosbranden zijn terechtgekomen. In het hospital worden ze opgelapt om daarna weer vrijgelaten te worden in het wild. Op dit moment waren er ongeveer 30 koala's opgenomen, dus ik heb er een heel aantal gezien! Volgens de tourguide was het net 'afternoon teatime' dus konden we meekijken hoe ze gevoerd werden door vrijwilligers, superschattig!
Veel meer dan dit was er echter in Port Macquerie niet te doen, dus de volgende dag ben ik doorgereisd naar Coffs Harbour. Ook hier zat ik weer in een superleuk hostel, waar heel veel activiteiten georganiseerd werden. Zo ben ik meegeweest met een sightseeingtour, heb ik het kleine stadje Sawtell bezocht en heb ik als een soort Hollywood diva de creek getrotseerd op mijn stand-up paddle board. Ontzettend leuk weer allemaal! Tijdens mijn verblijf hoorde ik dat Coffs Harbour rond deze tijd van het jaar een goede plek is om walvissen te spotten, dus besloot ik om nog een dagje langer te blijven. Zo had ik op zondagochtend tijd om de tot nu toe allermooiste tour te doen: whale watching met de Pacific Explorer. Om half 9 's ochtends zijn we de zee opgegaan en al na een half uurtje zwommen de eerste walvissen om de boot! Sommige op nog geen 5 meter afstand, echt fantastisch om te zien. In totaal hebben we ongeveer 10 walvissen gespot, waarvan eentje het niet kon laten om een showtje weg te geven waarvoor Sea Life hem direct zou aannemen. 's Middags heb ik Coffs Harbours grootste trots nog even bezocht: the Big Banana. In 1964 ontworpen om de bananenteelt te eren en het startsein van de rage om grote dingen te ontwerpen in Australië. Het park eromheen staat volledig in het teken van de banaan, net als alle snacks die ze verkopen. Voor de 1,5uur durende film over de geschiedenis van de banaan heb ik toch maar vriendelijk bedankt.
De volgende dag zat ik al om half 6 's ochtends in de bus om naar de volgende bestemming te gaan: Yamba! De meeste mensen skippen dit plaatsje tijdens hun tour langs de oostkust, maar ik ben heel blij dat ik er wel heen ben gegaan! Het enige hostel in het plaatsje, YHA hostel Yamba, staat bekend om 'Shane's famous welcoming tour' die in één woord fantastisch is. Hyperactieve Shane showt je z'n favoriete plekjes in Yamba, vertelt sterke verhalen over slangen en krokodillen en als hoogtepunt ga je cliffdiven van een 9m hoge klif! De tour zorgt meteen voor een gezellige en familiaire sfeer, en er zijn ladingen backpackers die dan ook speciaal voor de sfeer terugkomen naar het hostel.
De dag erna was het tijd om eens ultiem te chillen op een van de vele stranden, want ik moet jullie natuurlijk wel jaloers kunnen maken met mijn bruine kleurtje als ik terugkom! Samen met een Engels meisje heb ik op het strand genoeg energie opgedaan voor de activiteit van de volgende dag: surfen! Wederom was ADHD Shane van de partij om de 'Dutchie' eens even de fijne kneepjes van het surfvak te leren. Superleuk om te doen, en vooral ook supervermoeiend want voor elke meter die je de zee in zwemt wordt je weer 5 meter naar achteren gegooid. Maar na een paar keer oefenen kon ik al aardig op m'n surfboard staan, echt heel tof en zeker voor herhaling vatbaar. Gelukkig hadden de haaien ook al gegeten dus hebben ze zich niet laten zien.
Vandaag ben ik weer onderweg naar de volgende plaats, Byron Bay, waar het leven lekker laid back schijnt te zijn dus daar ga ik maar eens even van genieten! See ya!

Liefs Leanne

• 18 September 2014 - 08:09

Coby Stokman:

je reisverslag ziet er weer prachtig uit en wat heb je weer veel leuke dingen meegemaakt.
    fijn dat je het zo naar je zin hebt, daar kan geen kermis aan tippen.
    nog heel veel plezier en we kijken uit naar je volgende verslag.
    groetjes Coby en Rummy

• 18 September 2014 - 09:23

Bas:

Klinkt fantastisch en brengt goede herinneringen naar boven ;) Byron Bay is DE plek om je surfavontuur voort te zetten. Vergeet vooral niet vanuit daar naar Nimbim te gaan voor een spacekoekjestour ;) Tip: neem de combitour met watervallen, regenwoud, lesje boemerang gooien en Nimbim (als hij nog bestaat). Geniet ervan!

• 19 September 2014 - 23:20

Karina:

Ohhh Leanne ik ben zooo jaloers!!
    En wat word ik toch laaiend enthousiast als ik jouw stukje over Yamba lees! Zit te stuiteren op mijn stoel omdat ik alles herken!
    Echt suupergaaf dat je daarheen bent gegaan zeg! Ik ga het zo m'n zusje nog even vertellen, want daar had ik het weer van:p Ik herkende jouw profielfoto ook echt meteen! Niet teveel van die tenbucktour vertellen he? Topsecret!
    Tof dat je al kon staan na een paar keer. Ik heb er wat langer over gedaan, maar Shane is echt een supergoede teacher. Al vond hij toen bij mij het water van 18 graden echt freezing cold (aansteller haha).
    Ogh, wat wil ik graag terug naar Yamba.

En nu Byron Bay: You're gonna love it babe! De daytrip naar Nimbim is leuk (zoek wel iemand uit met échte cookies) en de walk naar de vuurtoren is ook heel mooi! Daar heb ik ook walvissen gezien, maar natuurlijk niet zo sick goed als jij! Lucky bastard! Je kan langs de hele oostkust trouwens walvissen zien nu.
    Blijf er vooral lekker 5 dagen ofzo:-D

Oké voordat ik een ticket boek ga ik maar stoppen met dit bericht:p
    Kijk nu al uit naar je volgende berichtje.

Have fun!

• 20 September 2014 - 08:47

Opa:

Ik ben heel veel in de weer geweest. Kan nu pas reageren, zo laat dat is niet de stijl van Opa.
    Met mij gaat alles goed ( zelfs mijn stem wordt weer iets beter). Vandaag gaan we naar Anouk voor een "housewarming party) zoals dat met een mooi Nederlands woord heet. Morgen vieren we mijn verjaardag op Fort Bronsbergen met een hapje en een drankje. A.s. dinsdag krijg ik 's morgens de buren op bezoek, dat zal zijn vanaf een uur of 10 en ze blijven dan meestal tot plm 13 uur. Geen geschikte tijd eigenlijk om te Facetimen.
    Ik merk wel aan je beschrijvingen dat je het geweldig naar je zin hebt en dat in Holland menigeen super jaloers op je is. Geniet er maar lekker van en we facetimen a.s. dinsdag .OK??
    Dikke kus van Opa.

• 21 September 2014 - 20:30

Mariska:

Haha wat nice! Geniale foto met die banaan! Je verhalen maken me 100% jaloers; goeie motivatie om even flink wat studiepuntjes te halen dit jaar zodat ik volgend jaar ook pleitte kan! Have fun! x

• 21 September 2014 - 21:51

Miep En Frans Jordans:

Hoi Leanne.
    Wat een mooi verslag van al je belevenissen. Je leeft echt als een "Aussi'. Wij herkennen veel plekken en plaatsen die je tot nu toe hebt bezocht. Zijn benieuwd naar je ervaringen in Nimbin. Blijf genieten.

Groet Miep en Frans.