Van het Red Centre terug naar de bewoonde wereld - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Leanne Horst - WaarBenJij.nu Van het Red Centre terug naar de bewoonde wereld - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Leanne Horst - WaarBenJij.nu

Van het Red Centre terug naar de bewoonde wereld

Door: Leanne

Blijf op de hoogte en volg Leanne

13 November 2014 | Australië, Adelaide

Hier dan het tweede deel van mijn outbackavontuur! Hopelijk hebben jullie genoeg tijd gehad om het eerste deel te lezen en anders hebben jullie er gewoon twee achter elkaar!:)
Na mijn heerlijk relaxte dagje in Alice Springs was het de volgende dag tijd om met een nieuwe 6daagse tour te starten, dit keer met Groovy Grapes Getaways. Na afscheid genomen te hebben van de vorige groep, wat stiekem toch wel moeilijk was, stond ik om half7 al weer klaar om de volgende groep mensen te ontmoeten. Met z'n 19en waren we dit keer, dus een gezellige drukte in het busje. De tourguide van deze trip was Derek (D voor de intimi) die aboriginal was en dus superveel kon vertellen over de manier van leven en de gebruiken van de aboriginals. Gedurende de tour ontfermde D zich als een soort big daddy over de groep en ontpopte zich tevens tot een ware topchef die ons volstopte met pannenkoeken als ontbijt, broodjes hamburger en pastasalades met zeevruchten. Alle kilo's die ik verloren was met wandelen zitten er nu dus weer lekker aan!
Gelukkig bevatte deze tour ook heel veel andere activiteiten dan alleen eten. De eerste dag hebben we meteen een heel eind gereden om bij de Kings Canyon te komen. Genoeg tijd dus om de groep een beetje te leren kennen, die overigens weer superleuk was! Bij de Canyon aangekomen bleek het helaas te warm te zijn om de hike te doen (38 graden) dus hebben we ons die middag maar aan de beach (lees mini zwembad) vermaakt. Als hoogtepuntje van die dag heb ik nog een ritje gemaakt op een kameel die normaal gesproken meedoet aan races, en ja dat gaat best hard! 's Avonds hebben we genoten van het eerste lekkere diner dat D voor ons had klaargemaakt en al redelijk op tijd vertrok iedereen naar zijn slaapplekje: de swag! D had ons namelijk die avond verteld dat we de volgende morgen om 4uur gewekt zouden worden...
Om 5uur 's ochtends stonden we namelijk met zijn allen in de Kings Canyon om onze eerste hike te doen! Wat nou hitte, dan ga je toch gewoon voor de zon opkomt?! Echter deze wandeling was het vroege opstaan zeker waard, want de Kings Canyon is echt grandioos. Enorme rotsen van zandsteen rijzen op uit de diepten en zorgen voor een prachtig uitzicht. 3uur en 300 foto's later zaten we weer klaar in ons busje om naar de volgende bestemming te rijden: Uluru. Deze enorme rots, ook wel Ayers Rock genoemd door niet-aboriginals, is vele miljoenen jaren geleden gevormd en is een zeer belangrijke plaats voor de aboriginals. Uit respect hebben we de rots niet beklommen, maar alleen er omheen gelopen. Hier hebben we meteen kennisgemaakt met de meest irritante bewoners van Australië: de vliegen. En dan heb ik het niet over 2 of 3 vliegjes, nee 100.000 stuks die tegelijkertijd proberen je ogen, neus en oren binnen te dringen om daar een feestje te vieren. Gelukkig had ik deze ergernissen al eerder van andere backpackers gehoord en had ik van tevoren een zeer charmant vliegennet aangeschaft! Ali Baba was er niks bij maar ik had er mooi geen last meer van! 's Avonds hebben we nog een prachtige zonsondergang over Uluru gezien voordat we weer in onze swag kropen.
Vrijdag stonden we al weer vroeg klaar voor de volgende wandeling. Dit keer door Kata Tjuta, reusachtige rotsformaties en tevens een spirituele plaats voor aboriginals. Voor D was dit de plaats waar hij al z'n inspiratie voor de tours opdeed en hij kon dan ook vol enthousiasme vertellen over alle ceremonies die hier plaatsvonden. 's Middags hebben we een heel eind gereden om bij de campsite te komen, waar zich tevens de laatste pub van the Northern Territory bevond. Hier moest natuurlijk even een biertje gedaan worden! Dat het ondanks deze gezellige avond een extra kort nachtje werd konden we helaas toen nog niet weten...
Om half3 's nachts werd ik wakker omdat ik zo ongeveer m'n swag uitwaaide en er zich een zandberg op m'n gezicht had gevormd. Net op dat moment kwam D de rest van de groep wekken omdat hij bang was dat er een storm zou komen (die volgens mij al gaande was maargoed). Daar stonden we dan midden in de nacht onze swags op te rollen en de bus in te pakken. Om 3 uur zaten we allemaal in onze pyjama's in de bus en zijn we maar vast begonnen aan de lange rit naar Coober Pedy. Bij de tankstations keken ze we gek op van onze pyjamaparty! In Coober Pedy hebben we eerst even rustig aangedaan en ontbeten waarna we een rondleiding hebben gehad in een van de opaalmijnen, de belangrijkste bron van inkomen hier. 's Middags hebben we zelf nog even genoodled (gezocht naar opalen aan de oppervlakte) maar ik ben er wel achter gekomen dat ik hier geen geduld voor heb! Die nacht hebben we doorgebracht in een supercool hostel onder de grond. 80% van de inwoners van Coober Pedy woont onder de grond, zonder ook maar een beetje daglicht! Voor een nachtje was het wel heel leuk en natuurlijk een ideale plek om creepy spookverhalen te vertellen, wat D dan ook graag deed maar waar hij eigenlijk niet zo goed in was (we zagen de clou al een uur van tevoren aankomen). Toch voor de vorm nog even lekker de boel bij elkaar geschreeuwd en dat gaf best een lekkere galm daar!
De laatste twee dagen van de tour hebben we vooral heel veel gereden. Onderweg hebben we nog een supergroot zoutmeer bezocht, de oude Ghan treinrails gezien en een wandeling gemaakt door Flinders Range. Op de laatste dag stond er nog een wijnproeverij in een van de bekende wijnstreken rondom Adelaide op het programma, die aardig aansloeg aangezien de meesten al een tijdje weinig of geen alcohol hadden gedronken. Het laatste stukje tot aan Adelaide was dan ook zeer gezellig! Iedereen was opgelucht dat we eindelijk weer in de bewoonde wereld waren aangekomen, maar helaas betekende dit wel dat we afscheid moesten nemen van de superleuke groep! Gelukkig had ik de mazzel dat ik samen met 3 andere meisjes van de tour hetzelfde hostel had geboekt.
Op dit moment ben ik nog in Adelaide, waar het aan het begin wel weer even wennen was om zoveel mensen bij elkaar te zien. Het is echter wel een heel gezellige stad met heel veel leuke winkeltjes en restaurantjes, dus ik ga me hier zeker weer vermaken! Sowieso staat er nog een tripje naar Kangaroo Island op de planning en daarna ga ik samen met Katharina uit Oostenrijk via de Great Ocean Road naar Melbourne. Genoeg plannen dus nog om de komende week mee te vullen! Hopelijk zijn jullie nu weer een beetje op de hoogte van al mijn avonturen hier en hebben jullie weer genoeg leesvoer tot aan mijn volgende update!:)

Liefs Leanne

  • 13 November 2014 - 13:30

    Opa:

    Lieve Leanne,
    Ik heb weer volop genoten van jouw verhaal en de avonturen, die je mee maakt.
    Je hebt nog iets meer dan twee weken en dan ben je weer thuis. Geniet nog naar met grote teugen.
    Ik verlang naar 30 november.
    Dikke kus
    Opa

  • 13 November 2014 - 14:58

    Marianne :

    Hoi Lieverd,
    Gelukkig hadden we gisteren na lange tijd weer face time contact gehad en had ik natuurlijk al een groot deel van je verhalen gehoord. De foto's maken het nog iets completer , zeker die met dat charmante vliegennetje op je hoofd. (Misschien thuis ook te gebruiken tegen de muggen !!)
    Geniet van je tripje met Katharina en tot horens.
    dikke knuffel van je moeder.

  • 13 November 2014 - 17:30

    Hanneke:

    Hoi Leanne, weer een feestje je verhalen. Geniet nog van je laatse weken.
    Liefs Wim en Hanneke

  • 13 November 2014 - 20:54

    Coby :

    Wat heb je weer veel leuke dingen beleeft, leuk om te lezen. Ik denk dat je het straks best wel zult missen, maar wij zijn in ieder geval blij als je eind van de maand weer in Holland bent.Geniet nog lekker van dat prachtige land. Groetjes Rummy en Coby

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Leanne

Actief sinds 26 Aug. 2014
Verslag gelezen: 232
Totaal aantal bezoekers 5941

Voorgaande reizen:

01 September 2014 - 30 November 2014

Going down under

Landen bezocht: