Bye bye Oostkust! - Reisverslag uit Cairns, Australië van Leanne Horst - WaarBenJij.nu Bye bye Oostkust! - Reisverslag uit Cairns, Australië van Leanne Horst - WaarBenJij.nu

Bye bye Oostkust!

Door: Leanne

Blijf op de hoogte en volg Leanne

26 Oktober 2014 | Australië, Cairns

Hier weer een berichtje van jullie goedgebruinde Australiëganger! De tweede fles zonnebrand is er al bijna doorheen, dus reken maar dat ik als soort neger terug naar huis kom! (Of zal het t vuil zijn?:p) Maar het was natuurlijk niet weer een geweldige week alleen door de zon!
Vorige week donderdag kwam ik aan in het plaatsje Townsville waar ik, helaas, voor het eerst niet opgehaald werd door een busje van het hostel. Dit betekende 25 minuten wandelen/strompelen met m'n backpack bij 30graden door het heuvelachtige Townsville. Je merkt meteen hoe gehecht (en gewend) je bent geraakt aan de goeie oude shuttlebus. Maar de aardige meneer achter de receptie die me 's middags wel even naar de Botanic Garden wilde rijden maakte m'n dag weer goed. Later die dag, alsof ik nog niet gelopen had, heb ik nog de Castle Hill met meer dan 1000 traptreden beklommen dus de workout was weer compleet. Prachtig uitzicht over de stad en aan de andere kant van de berg de zonsondergang. Op de terugweg nog een aardige vrouw tegengekomen die me wel een lift naar het hostel wilde geven, dus Townsville kan zeker genomineerd worden voor stad met de vriendelijkste inwoners!
De volgende dag ben ik met de ferry naar Magnetic Island gegaan, ook wel Maggie genoemd hier. Een heel mooi eiland waar een van de grootste populaties wilde koala's te vinden is! Mijn hostel heette dan ook toepasselijk 'Koala Village' en was n soort kruising tussen een camping en bungalowpark. Leuk om eens een keer niet tussen alleen maar backpackers te zitten, maar ook wat locals te ontmoeten! Naast het hostel was de sanctuary waar ik o.a. een kaketoe, minikrokodil, slang en als hoogtepunt een koala heb vastgehouden! Gelukkig had ie bij m'n voorgangers al gepoept dus ik kwam er weer mooi vanaf haha. Als afsluiting nog zo'n honderd lorikees gevoerd (soort felgekleurde parkieten) dus het was een dierrijke dag! De volgende ochtend ben ik samen met drie andere meiden al om half 8 begonnen aan een wandeling naar een fort uit WOII, omdat het anders veel te heet was. Magnetic Island bezat in deze oorlog een aantal belangrijke uitkijkposten en ook Townsville bezit tegenwoordig nog een grote en belangrijke legerbasis. Van het fort was helaas niet zoveel meer over, maar de uitkijkposten stonden er nog. Op de terugweg hebben we nog vier wilde koala's gespot die er uiteraard voor zorgden dat onze wandeltocht nog een uurtje langer duurde. 's Middags lekker aan t strand gelegen en 's avonds nog even een pitcher bier binnengehengeld met de wekelijkse trivia quiz!
Zondags ben ik, na een wild ritje met de ferry, met de bus maar Mission Beach gegaan. Een vrij dood stadje waar niet zoveel te beleven viel. De hoogtepunten hier waren het uitlezen van m'n boek, een wandeling door de vijf winkels tellende winkelstraat en n mislukte expeditie om wilde cassowaries te spotten. Maar het was ook wel lekker om even rustig aan te doen en me voor te bereiden op de laatste plek aan de oostkust die ik ging bezoeken: Cairns!
In mijn hostel aangekomen bleek dat mijn kamer overboekt was wat me een gratis upgrade naar een driepersoons kamer opleverde. Heerlijk om na 2 maanden eens even in een normaal bed te liggen en niet in een stapelbed te hoeven slapen! Ook dit hostel, Dreamtime, organiseerde weer genoeg activiteiten waaronder een mooie fireshow die avond. Op woensdag had ik mijn snorkeltour in het Great Barrier Reef gepland. Al om 7uur 's ochtends waren we met de 'reefkist' onderweg naar het outer reef om de mooiste stukjes koraal te zien. Die dag heb ik weer twee keer gesnorkeld en inderdaad weer schitterend koraal gezien. Helaas wat minder vissen dan tijdens het snorkelen bij de Whitsunday eilanden, maar wel weer veel verschillende! Enige jammere was dat Nemo samen met Dori ergens rond Sydney bij de walvissen op de thee was, want die heb ik niet gezien. Maar wel weer een hele leuke dag op het water gehad!
Donderdag weer lekker rustig aan gedaan, wat door Cairns gewandeld en mijn tour voor de volgende dag naar Cape Tribulation gepland! Ongeveer 100km boven Cairns ligt dit plaatsje midden in het regenwoud en dit is tevens de enige plaats waar het regenwoud tot in de oceaan doorloopt. Weer een hele mooie plek in Australië dus! Onderweg nog Port Douglas en het Mossman Gorge park aangedaan waar we een wandeling hebben gemaakt. Na de lunch in het Beach House werd ik als enige van de groep achtergelaten, want ik bleef een nachtje in Cape Tribulation. Heel gaaf, zo'n hostel midden in de jungle! 's Avonds stond er nog een nachtwandeling door de jungle op de planning, en dat was helaas de eerste flop van deze reis. Onze gids was een mega inspiratieloze vent die zo hard praatte dat de dieren ons al van 5km aan konden horen en verder niet de moeite nam om ook maar iets te vertellen over het leven in het woud. Dit resulteerde dus in een 1,5 uur durende kwelling waarbij we 3 spinnen, een sprinkhaan en een aal hebben gezien. Waste of money and time dus! Gelukkig werd ik de volgende dag opgehaald door de zeer vrolijke tourguide Shane (of shiny mate volgens het 5jarige meisje voor me) die de trip terug naar Cairns zou verzorgen. Onderweg nog een rivercruise op de Daintree river gemaakt waar we krokodillen van zo'n 3meter hebben gezien!
Vandaag is m'n laatste dagje hier in Cairns en meteen ook de laatste dag aan de Oostkust! De afgelopen 8 weken hier waren echt geweldig. Supermooie dingen gezien, geweldige dingen gedaan en ontzettend veel aardige mensen ontmoet! Maar ik kijk ook heel erg naar de volgende belevenis, namelijk de outback van Australië! Dat wordt wel even wat anders dan het westerse leven aan de oostkust! Morgen vlieg ik naar Darwin en vanuit daar ga ik in twee weken via Alice Springs naar Adelaide. Onderweg staan er heel wat nationale parken en andere bezienswaardigheden op de planning, dus ik ben heel benieuwd! See you mates!

Liefs Leanne

  • 26 Oktober 2014 - 15:15

    Opa,:

    Lieve Leanne,
    Het is hier zondagmiddag15.00 uur. Ik ben alleen en heb net jouw verhaal gelezen.
    Het is al weer 8 weken dat je weg bent. De tijd vliegt voorbij. Jet hebt nog 5 weken voor de boeg.
    Geniet ervan, maar daartoe hoef ik jou niet aan te moedigen, Genieten doe je al wel vanuit je zelf.
    Je ouders zijn dit weekend met de Pers.Ver van DRU naar Berlijn. Vanavond drink ik weer koffie met tante Hennie.Prachtig verhaal was het weer.Ik had op facebook al foto's van jou gezien met de koala beer en de parkieten. Het is wel een dierenwereld. Jammer dat je casawaris gemist hebt, maar naar mijn ervaring vanuit Nieuw Guinea zijn die beesten vooral 's nachts actief.
    Bedankt voor je bericht en ik wacht weer tot de volgende week.
    Dikke kus, Opa.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Leanne

Actief sinds 26 Aug. 2014
Verslag gelezen: 251
Totaal aantal bezoekers 5940

Voorgaande reizen:

01 September 2014 - 30 November 2014

Going down under

Landen bezocht: